George Orwell fou un escriptor i
periodista anglès nascut el 1903. Entre els seus llibres, hi ha el famós 1984. Aquest autor diu que “la llibertat
d’expressió és dir allò que la gent no vol escoltar”. Hi ha moltes coses que
sabem que són veritat, però que no volem escoltar i el fet que no es diguin
acaben amagant la realitat. Però la realitat és tossuda i sempre acaba surant.
No es pot avançar sense comptar amb la realitat, encara que no ens agradi. És
un dels serveis més importants que es poden fer.
En aquest sentit,
ara que tornem a trobar-nos en una campanya electoral, hi ha un professor de la Universitat de
Barcelona que afirma que, quan un polític diu la veritat, no el votem. Per
això, segons aquest professor, malgrat reconèixer que els polítics no estan
tampoc a l’alçada del moment, en bona part fan allò que els demanem: que ens
menteixin. Si hom vol ser elegit, ha de prometre allò que sap que no podrà
complir. Com diu ell: “no es pot guanyar les eleccions sense mentir i no es pot
governar sense incomplir les promeses electorals”. A l’hora d’anar a comprar
passa el mateix: no compraríem si simplement ens diguessin què és exactament
allò que comprem. Preferim creure, sense confessar-nos-ho a nosaltres mateixos,
el que ens diuen els anuncis.
Així doncs, ens
trobem davant de la següent alternativa: o bé assumir la llibertat d’expressió,
és a dir, escoltar o dir el que la gent no vol sentir, o bé mentir per dir el
que la gent vol sentir i que, d’aquesta manera, ens votin, comprin o aprovin. Més
enllà de la política i del mercadeig, aquesta és una manera de fer que
l’estenem a molts àmbits de la vida: triem viure en la mentida. A nosaltres ens
cal deixar-nos dir la veritat, encara que ens dolgui, cal encaixar el que ens
diuen, contrastar, posar-nos en qüestió, escoltar. Si no, si ens instal·lem en
les nostres pròpies mitges veritats, esdevindrem una pura caricatura de
nosaltres mateixos.
Exercir “la
llibertat d’expressió de dir el que la gent no vol escoltar” no vol dir només donar
males notícies, sinó que ens vol treure del victimisme. Certament que la
veritat normalment és austera i moltes vegades ens fa mal; però moltes altres
vegades ens tanquem a voler esperar, a voler donar veu als desigs més fondos
del nostre cor. ¿Preferim quedar-nos amb quatre veritats que creiem segures,
per molt esquifides que siguin, o escoltar una veu que clama enmig del nostre
desert donant una bona notícia plena d’esperança?
“Una veu crida en el desert: obriu una ruta al
Senyor, aplaneu-li el camí. S’alçaran les fondalades i s’abaixaran les
muntanyes i els turons i tothom veurà la salvació de Déu”. Sant Joan és una veu
dura, valenta, que denuncia. I ho fa en un temps i un lloc ben concret: durant
el regnat de l’emperador Tiberi, a Judea, al riu Jordà. Però, Joan, sobretot és
l’anunci de la proximitat de Déu en Aquell que bateja amb l’Esperit Sant i amb
foc. Joan (com diu sant Agustí) és la veu, però Jesús és la Paraula. És Jesús
qui és totalment lliure. S’expressa amb total llibertat. Per això anuncia,
sense por, allò que no volem escoltar. Ell no ens parla per ser votat o
comprat, no vol satisfer els nostres capricis, ni eixugar les llàgrimes que
vessem per les frustracions de desitjos esquifits i egocèntrics. Diu Pau: “Déu
ha començat en vosaltres un bon treball i acabarà de dur-lo a terme”. Cal acollir-lo
i això vol dir escoltar-lo i escoltar allò que no voldríem sentir. Allò que ens
treu de l’autocentrament o del victimisme: si no ens contradiu, és que no és
Ell. Ell ha vingut per contradir-nos. Ell ha vingut per abaixar muntanyes i
aixecar valls. Per fer-nos sortir de nosaltres fins a l’oblit de nosaltres
mateixos. Posar-nos totalment en qüestió, descentrar-nos de nosaltres per
centrar-nos en Ell, en la llum de la seva glòria. Fins a treure’ns el vestit de
dol i aflicció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada