El 18 d’octubre passat van
concedir el Premi de la Pau a Frankfurt a l’escriptor Navid Kermani. És alemany
d’ascendència iraniana i musulmà. El discurs que va fer en aquella ocasió, el
va dedicar completament a un monjo cristià de Síria: Jacques Mourat. El mateix dia que van comunicar a l’escriptor que li
concedien el premi, el monjo era segrestat per l’Estat Islàmic i encara avui no
se sap res d’ell. Era el 21 de maig del 2015.
Aquest monjo vivia en un dels monestirs més antics de
Síria, refundat els anys 80 i on hi viuen monjos i monges cristians els quals,
a la litúrgia cristiana, hi afegeixen observances de l’Islam com, per exemple, la
celebració del Ramadà. Aquest monestir
de pedra al bell mig del desert, en la seva imponent solitud, va esdevenir un
lloc visitat per cristians de tot el món, on molts musulmans trucaven a les
portes per parlar, pregar i demanar ajuda.
En paraules de l’escriptor musulmà: “Els monjos, amb
la força dels seus braços, la bondat del seu cor i les seves pregàries, van
crear un lloc que em va semblar una utopia i que per a ells apuntava a la
reconciliació escatològica”. Centenars de refugiats, la majoria musulmans,
rebien empara al monestir en la guerra que encara no s’ha acabat.
No sé què han de fer els polítics ni els exèrcits en
aquesta guerra, però els creients cal que, amb la força de l’oració, siguem
capaços de crear aquests llocs, aquests espais de densa humanitat, on la utopia
que apunta a la reconciliació final pugui esdevenir real. Encara que ens ho
juguem tot (perquè així ha de ser), com aquest monjo de Síria. I amb la valentia,
com remarca l’escriptor, de fer sentir la seva veu amb claredat davant de qui
sigui.
Diu Pau als de Tessalònica: “Germans, que el Senyor
faci créixer fins a vessar l’amor que us teniu els uns als altres i a tothom,
tal com nosaltres us estimem”. Els cristians creiem en l’amor, en la força de
l’estimar. Un amor que és concret: els uns als altres. Es tracta dels qui tens
al davant i no has escollit. I continua dient Pau: “i a tothom”. Es tracta
d’acollir el qui tens a prop i, també, tothom amb qui et relaciones: fins els
enemics. I això, Pau ho diu a partir d’ell mateix : “tal com nosaltres també us
estimem”. A l’ inici de la carta, Pau concreta com els estima: “Ens vam
comportar amb vosaltres amb tota dolcesa com una mare que cria i dóna escalf als seus fills. Fins les nostres
vides us hauríem donat. Tant us havíeu
fet estimar.”
Paraules i exemples com aquests van fer que el monjo
de Síria concretés amb els companys aquesta utopia que feia present el que
esperem a la fi: ser tots u en Jesús, qui ens convocarà tots. Cal que ja, ara,
ho fem present enmig de les coses inestables, dures i contradictòries del
nostre món: ser un oasi enmig del desert on tothom pugui apagar la set i sigui
acollit, com en aquell monestir de Síria.
Enmig de qualsevol daltabaix cal estar atent, pregant en tota ocasió perquè,
passi el que passi, Ell té l’última paraula. Enmig de qualsevol desordre, Ell
ve. Sigui sobre els núvols del cel, sigui amagat en el germà, sigui en el fons
del teu cor... Sigui, sobretot, quan estem junts i Ell ens parla i se’ns dóna
en l’Eucaristia. Sempre hem d’aixecar el cap per que serem alliberats. Ell ve.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada