Hi ha una actriu, que no sé com
es diu, que ha fet una pel·lícula que no sé quina és, però a qui li van
preguntar en una entrevista: Què li sembla a vostè la pel·lícula que està
interpretant, de què va? –Ella va respondre: “Jo, del sentit de la pel·lícula no en sé res, em limito a ser la noia
rossa de la pel·lícula. De què va la pel·lícula, ni idea”. “Del sentit de la pel·lícula, res; jo sóc
simplement la noia rossa de la pel·lícula, res més”. Suposo que per a ser
un bon actor això pot anar bé, perquè el que l’interessa a un director és que
l’actor s’imbueixi del seu paper, l’aprengui ben bé de memòria i sigui dòcil a
les instruccions del director: perfecte! El problema és quan això es fa com a
norma no de ser actriu, sinó de la vida. Quan estem preocupats no pel sentit de
la pel·lícula, sinó simplement pel meu paper. No pel sentit del que passa en el
món, sinó per mi. O sigui, de la pel·lícula, del que passa en el món, en passem!
L’únic que ens preocupa és el nostre paper: el que jo faig, el que jo sóc, el
que jo pretenc, el que jo, el que jo, el que jo...
Fixeu-vos que, aquesta manera de
fer, va ser posada en qüestió d’una manera històricament molt fonda al judici de
Nüremberg. Al judici de Nüremberg, que va coronar la desgraciada Segona Guerra
Mundial, es va fer una cosa que no s’havia vist mai, que és jutjar i condemnar
a gent que complia estrictament la llei. Molts dels qui van ser condemnats al
judici de Nüremberg, després de la Segona Guerra Mundial, quasi tots complien
perfectament les lleis nazis, donades pel govern, donades per un govern que
havia estat elegit democràticament. Ells feien el seu paper exactíssimament, no
miraven el film, el film era secundari per a ells. Ells complien, però amb això
no n’hi ha prou. És el que està dient aquests dies un alt funcionari de l’ONU,
diu exactament el mateix: “Actualment s’hauria de fer un altre judici com el de
Nüremberg davant del desastre econòmic portat per gent “honrada” (entre cometes),
que han complert totes les normes i lleis, però que han ensorrat l’economia i han
enfonsat a moltes famílies en la misèria”.
D’això és del que està intentant
parlar-nos avui Jesús a l’Evangeli. Què és el que intenta dir-nos Jesús a
l’Evangeli? És una de les vegades que repeteix més allò d’Enteneu-me bé el que us estic dient, escolteu-me. Intenta dir-nos
una cosa important: d’on surt el mal segons Jesús? Per a Jesús el mal surt dels
meus soliloquis, o sigui, del que surt del meu cor, no del que entra. Els problemes
no vénen de problemes dietètics, d’allò que entra en mi, sinó del que en surt.
Què és el que surt? Els meus soliloquis, el que parlo amb mi mateix, el que jo,
jo,
parlo amb mi mateix, per alimentar els meus ressentiments, per alimentar els
meus tòpics, per alimentar l’incommovible de les meves evidències i, sobretot,
per justificar-me; és del soliloqui profund d’on surten, per a Jesús, els
robatoris, els assassinats, els adulteris... és d’aquí d’on surten. Per tant,
quan Jesús diu: Escolteu-me bé i enteneu-ho bé... certament que hi poden
haver moltes pel·lícules, problemes, influències... poden haver-hi
moltes coses a fora, però el problema bàsic el tinc jo, quan m’escolto a mi
mateix i no miro al meu entorn.
Per això Sant Jaume, a la segona lectura
que hem escoltat, diu: Acolliu amb docilitat la paraula plantada en
vosaltres. És una paraula que té el poder de salvar-vos. Per què? Perquè la
posem dintre de nosaltres i trenquem el soliloqui i inaugurem el diàleg intern
amb algú Altre. El nostre cor està fet, no per estar sol i parlar amb ell sol,
sinó per ser pregària, per dialogar amb Algú. Aquest Algú no inventat, sinó
expressat amb una Paraula ben concreta, feta carn, Jesús, plantat en nosaltres
i que té el poder de salvar-nos. És transformar el soliloqui autojustificador i
centrat en un mateix, en un diàleg que anomenem pregària i ens obre els ulls,
no a fer el paper que em toca fer a mi, sinó a tota la pel·lícula, a tota la
realitat.
Hi ha un tros del Salm que a mi
m’ha fer pensar, perquè pot ser entès al revés, diu així: Senyor, ¿qui podrà
estar-se a casa vostra? El qui té el cor sincer i les mans sense culpa, el que
no confia en els déus falsos, ni jura per ganes d’enganyar. Diu la veritat tal
com la pensa, quan parla no escampa calúmnies. “Diu la veritat tal com la
pensa” i “no escampa calumnies” no és la mateixa frase. Què vull dir amb això?
Que un pot dir la veritat tal com la pensa i continuar escampant calúmnies
contínuament. Per què? Perquè la veritat tal com un la pensa, pot ser fruit del
soliloqui, de donar voltes sobre si mateix, sobre les seves ferides internes,
sobre les seves autojustificacions. Dir la veritat com la penso pot ser un acte
de veracitat, si voleu, d’un mateix; però no en relació amb la realitat. Per
això el salm diu que el salmista “diu la veritat tal com la pensa”, punt i
coma, “no escampa calúmnies”, són dues coses diferents. Una podria ser
simplement fruit dels meus soliloquis, l’altra és fruit d’haver transformat el
soliloqui meu en diàleg; i quan el diàleg és profund, no simplement és diàleg,
és pregària, que és per això que hem estat creats, llavors sí que no escampo
calúmnies.
DIUMENGE XXII DURANT L’ANY –B-, 2 de setembre,
2012
(Dt 4,2.6-8; Jm
1,17-18.21b-22.27; Mc 7, 1-8.14-15.21-13)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada