Hi ha una actriu (que no sé com es diu) que ha fet una pel·lícula (que no
sé quina és), però que li van preguntar en una entrevista: Què li sembla a
vostè la pel·lícula que està interpretant, de què va? Ella va respondre: Jo del sentit de la pel·lícula no en sé res,
em limito a ser la noia rossa de la pel·lícula i punt. Del sentit de la
pel·lícula, res. Jo sóc simplement la noia rossa de la pel·lícula, res més. Suposo
que per ser un bon actor això pot anar bé, perquè el que interessa a un
director és que l’actor s’imbueixi del seu paper, l’aprengui ben bé de memòria
i sigui dòcil a les seves instruccions. Perfecte. El problema és quan això es
fa com a norma, no en una pel·lícula, sinó en la vida, quan en la vida estem
preocupats no pel sentit de la pel·lícula, sinó simplement pel meu paper, no
pel sentit del que passa en el món, sinó per mi, quan l’únic que ens preocupa
és el nostre paper: el que jo faig, el que jo sóc, el que jo pretenc, el que
jo, el que jo, el que jo...
Fixeu-vos que aquesta manera de fer va ser posada en qüestió d’una manera
històricament molt fonda al judici Nuremberg, que va concloure la desgraciada
segona guerra mundial. Allà es va fer una cosa que no s’havia vist mai, que és
jutjar i condemnar gent que complia estrictament la llei. Quasi tots els qui
van ser condemnats al judici de Nuremberg, després de la segona guerra mundial,
complien perfectament les lleis, donades per un govern, el dels nazis, que
havia estat elegit democràticament. Ells feien el seu paper exactíssimament. No
miraven el film. El film era secundari per a ells. Ells complien, però amb això
no n’hi ha prou. És el que està dient aquest dies un alt funcionari de la ONU , que ha declarat que actualment
s’hauria de fer un altre judici com el de Nuremberg, davant del desastre
econòmic portat per gent “honrada” (entre cometes) que han complert totes les normes
i lleis, però que han ensorrat l’economia, i han enfonsat moltes famílies en la
misèria.
D’això és que està intentat parlar-nos avui Jesús a l’Evangeli. És una de
les vegades que repeteix més “enteneu-me bé el que us estic dient, escolteu-me”.
Intenta dir-nos una cosa important: D’on surt el mal segons Jesús? Surt dels
meus soliloquis, o sigui, del que surt del meu cor, no del que hi entra, de problemes
dietètics, sinó del que en surt. Què és el que surt? Els meus soliloquis, el
que parlo amb mi mateix per alimentar els meus ressentiments, per alimentar els
meus tòpics, per alimentar l’incommovible de les meves evidències i,
sobretot, per justificar-me. És del soliloqui profund d’on surten els robatoris, els assassinats, els
adulteris. Certament que hi poden haver moltes pel·lícules, problemes, influències... Poden haver-hi moltes
coses a fora, però el problema bàsic el tinc jo, quan em miro a mi mateix i no
miro al meu entorn.
Per això sant Jaume, a la segona lectura que hem escoltat, diu: Acolliu
amb docilitat la paraula plantada en vosaltres. És una paraula que té el poder
de salvar-vos. Per què? Perquè la posem dintre de nosaltres, trenquem el
soliloqui, i inaugurem el diàleg intern amb algú altre. El nostre cor està fet
no per estar sol i parlar amb ell sol, sinó per ser pregària, per dialogar amb
Algú. Aquest algú no inventat, sinó expressat amb una paraula ben concreta,
feta carn, Jesús, plantat en nosaltres i que té el poder de salvar-nos. És
transformar el soliloqui autojustificador, centrat en un mateix, en un diàleg
que anomenem pregària i ens obre els ulls no a fer el paper que em toca fer a
mi, sinó a tota la pel·lícula, a tota la realitat.
Fixeu-vos que hi ha un tros del Salm que a mi m’ha fet pensar perquè pot
ser entès al revés. Diu així: Senyor, ¿qui podrà estar-se a casa vostra? El
qui té el cor sincer i les mans sense culpa, el que no confia en ells déus
falsos, ni jura per ganes d’enganyar. Diu la veritat tal com la pensa, quan
parla no escampa calumnies. Si ho
mireu bé, veure-ho que diu
la veritat tal com la pensa, d’una banda, i quan parla no escampa calumnies, de l’altra, no és el mateix. Un
pot dir la veritat tal com la pensa i continuar escampant calúmnies
contínuament, perquè la veritat tal com la pensa pot ser fruit del soliloqui,
de donar voltes sobre si mateix, sobre les seves ferides internes, sobre les
seves auto-justificacions. Dir la veritat com la penso pot ser, si voleu, un
acte de veracitat d’un mateix, però no de la realitat. Per això, diu la veritat al com la pensa, punt i coma, no escampa calumnies, són dues coses diferents. Una podria ser
simplement fruit dels meus soliloquis,
l’altra és fruit d’haver transformat el soliloqui meu en diàleg. I quan el
diàleg és profund, no simplement és diàleg, és pregària, que és pel que hem
estat creats. Llavors sí que no escampo calumnies.
DIUMENGE XXII DURANT L’ANY –B-, 2 de setembre, 2012
(Dt 4,2.6-8; Jm 1,17-18.21b-22.27; Mc 7,
1-8.14-15.21-13)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada