He tingut la sort de tenir una conversa molt interessant amb un actor de
cine, de teatre i de televisió. Va venir perquè està en marxa una producció de
més d’una cadena de televisió, que volen fer una sèrie sobre el bisbe Pere
Casaldàliga. A aquest actor li toca fer el paper d’un capellà francès que se’n
va al Brasil. Ell, doncs, volia parlar amb un sacerdot, un religiós, que hagués
estat a Amèrica, veure com eren aquests bitxos estranys i, per altra part,
entendre el llenguatge religiós i eclesiàstic que sortia en el guió i que no
entenia. Va ser realment una conversa molt interessant, que va durar més del
que m’imaginava i que vaig agrair molt.
Voldria subratllar una frase que va dir, no perquè fos la més important, sinó
al contrari, perquè va sortir molt espontània enmig de la conversa i sense donar-li
gens d’importància, com pressuposant la seva evidència. Va dir: “Les tres
productores que volen fer aquesta sèrie estan preocupades per una cosa”. ¿I sabeu
quina cosa preocupava a les televisions i a la productora? No us ho imagineu? Doncs
una cosa ben senzilla: que “la producció feia quedar massa bé a l’Església”. Ho
va dir d’una manera molt natural, sense gens d’èmfasi, amb tota la innocència. Hi
havia la por que aquesta producció fes quedar massa bé a l’Església. “Però ja
ho han arreglat”, va dir. “Han escollit una sèrie de frases punyents del Bisbe
contra la jerarquia, i ja queda la cosa arreglada”. Tot això, dit com la cosa
més evident, més senzilla. Preocupa que l’Església quedi bé. I torno a dir que
va ser una conversa molt interessant i que m’agradaria tornar-la a reprendre.
Però això és molt constant. Recordeu qui era Ingrid Betancourt? És
colombiana, i va estar molts anys reclosa per les FARC, la guerrilla colombiana.
Per fi la van alliberar, d’una manera enginyosa i espectacular. Quan va passar
això jo estava aquí, i vaig escoltar com ella parlava pels mitjans, explicant
com n’havia sortit, etc. Vaig tenir la coincidència que en aquest mateix temps
jo vaig haver d’anar a Colòmbia i allà també vaig escoltar les mateixes declaracions,
però resultava que la televisió d’aquí havia retallat quasi totes les referències
que aquesta senyora feia donant gràcies a Déu i al paper de la fe en aquells
anys tan difícils. Quan ho vaig escoltar allà, a Colòmbia, deia moltes
referències a Déu i a la seva fe, i això aquí es veu que els devia fer nosa,
feia quedar massa bé la fe. Això ho hem de tenir en compte, molt en compte. I
no per posar-nos a fer les víctimes, perquè certament una cosa hem de tenir
molt clara: hem de comptar sempre que l’Església tindrà mala premsa. Sempre. Això
està en el “contracte”, i, si té massa bona premsa, vol dir que està predicant
una cosa diferent de la que predicava Jesús.
A més, tal com deia el Papa Benet, el gran problema de l’Església no és
altre que els seus propis pecats. La mala premsa de l’Església és fruit dels
seus propis pecats. És un problema semblant al que es va trobar Jesús. Avui ho veiem
en el text que hem llegit de l’Evangeli, un text que no és una anècdota entre
altres. Jesús va a Natzaret, predica a Natzaret, i el text diu d’una manera
molt lapidària que Jesús “no hi pogué fer miracles”. Per què? Perquè no creien
en ell. Déu no pot fer miracles si nosaltres no li obrim la porta. I quin era
el problema pel qual no obrien la porta els de Natzaret? La mala fama de Jesús.
Fixeu-vos que, en el text, quan es parla de Jesús, la gent diu: “No és aquest
el fuster, el fill de Maria?” Com abans entre nosaltres, els fills de les
solteres portaven el nom de la mare, no el del pare. Fixeu-vos, doncs, que
l’expressió “fill de Maria” indica que Jesús tenia fama de ser fill de dona
soltera. Avui entre nosaltres això no és cap problema, però en la seva època sí.
La mala fama de Jesús provocava el tancament de la possibilitat de fer miracles,
malgrat assenyalar el gran Misteri de l’Encarnació.
També la mala fama de l’Església, que apunta al seu Misteri i també als
seus pecats, bloqueja la capacitat de fer miracles, de canviar realment el món,
de donar un lloc a Jesús. Ens toca a nosaltres, els cristians, d’estimar
l’Església tal com és, estimar-la, i ser lúcids perquè sempre tindrà clavada,
com diu sant Pau, “una espina en la
carn”. Li podem demanar a Déu que l’arrenqui, però, com a sant Pau, ens
dirà: “No la vull treure, perquè com més petites siguin les vostres forces, més
resplendeix el meu poder”. L’Església sempre tindrà clavada aquesta espina que
són els seus propis pecats i el Misteri que es reflecteix en ella malgrat i
gràcies als seus pecats.
Per tant, calen dues coses: Amor a l’Església, acceptar-la com és. Quan
parlem d’acceptar els altres, encara més l’Església, no vol dir justificar-la,
però sí estimar-la i, saber que, en definitiva, hem de fer com sant Pau: “Com
més febles són les nostres forces, més resplendeix la glòria del Senyor”; “quan
sóc feble, és quan realment sóc fort.” Una Església prepotent, una Església
endurida, no evangelitzarà mai. Una Església que reconeix els seus pecats i,
malgrat tot, continua proposant Jesucrist, es podrà obrir camí. Perquè el qui
obre camí no som nosaltres sinó Jesucrist. Una vegada li van preguntar a mare
Teresa de Calcuta: “Quins són els problemes més importants i candents del món?”
Sabeu què va respondre? “Els problemes més importants i candents del món som
vostè i jo”. I per aquí és per on s’ha de començar.
DIUMENGE XIV DE DURANT L’ANY –B- 08.07.12
(Ez 2,2-5; Salm 122; 2Co 12,7-10; Mc 6,1-6)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada