“Cal faltar al respecte a les idees! no pas a les persones”. Això ho ha dit un catedràtic de filosofia, Aurelio Arteta
en una entrevista a la Vanguardia, que ha fet un llibre que titula: “Tantos,
tontos, tópicos”. Aquest senyor fa tot un esforç per raonar i desactivar tòpics en els quals basem i recolzem les nostres
converses i, encara pitjor, el nostre pensament i pitjor encara, el nostre
comportament. Els tòpics són la columna vertebral de la nostra manera de
pensar, de fer i de justificar-nos. Moltes de les nostres converses estan
carregades de tòpics; diem una frase i per enganxar la següent posem un tòpic
que fa de pont. Amb el tòpic se suposa que tots hi estem d’acord, que no el posem en qüestió,
tothom l’accepte...se suposa.
En el seu llibre va analitzant
tota una sèrie de tòpics. Avui en voldria subratllar uns. Per exemple: “tots
tenim una part de veritat”, això en les converses ho diem molt sovint. Un
diu blanc, l’altre diu negre, l’altre diu ros, i llavors, per no discutir-nos,
per no anar a la veritat, per no anar a fons, què diem? “tothom té una part de
veritat”. Potser sí, però aquell assassí de Noruega que va matar no fa massa
més de cent joves, suposo que en els seus raonaments alguna part de veritat
tenia, però no certament la mateixa que Sant Francesc d’ Assís, suposo.... Per
tant, quan diem que tothom té una part de veritat, que és el que volem dir?
Realment estem d’acord amb la frase o simplement és una manera de no discutir,
per tant, de menysprear la veritat, per no anar a fons.
També diem: “hem de ser
tolerants”. I certament ho hem de ser, però hem de ser tolerants amb la
intolerància? Hem de ser tolerants amb segons quines actituds dures i
excloents. Amb tot hem de ser tolerants? En què sí, i en què no. Val la pena
pensar-ho. Amb tot i aquestes greus preguntes
les nostres converses i fins raonaments estan plens de tòpics. Frases
com “hem de ser tolerants”, “tothom té una part de veritat”, “tot és relatiu”...
contínuament estan empedrant les nostres converses. Però en definitiva, de què
és del que tenim por? De preguntar per la veritat. Encara que això porti
confrontacions i dificultats cal cercar la veritat. Dir que un pensa una cosa i
que l’altre en pensa una altre i respectar la persona és essencial, però cal també
aprendre a parlar a dissentir, a cercar la veritat i no sols juxtaposar idees,
o pitjor, tòpics.
Hi ha dos tòpics que posen molt
nerviós a aquest professor de filosofia. Un: “sigues tu mateix”. Com tot
tòpic té una gran part de veritat. Sigues tu mateix vol dir no et deixis
manipular, no estiguis a mercè del vent de les darreres opinions. Però moltes
vegades “sigues tu mateix”, serveix per no canviar, per no assumir el que està
dient l’altre. Però la frase que tanca tot possible escolta de l’altre és: “suposo
que no m’intentaràs convèncer? Això és el més terrible que avui es pot dir
a l’altre en una conversa, o suposar de l’altre o voler en una conversa
actualment. Perquè en la converses avui no es tracta de poder convèncer, ni
cercar la veritat, sinó simplement és juxtaposar opinions. Però és això el que
cal fer? La veritat no interessa? Es
tracta de flotar, d’opinar, de ser original. La veritat?...
Sant Tomàs el bassó, l’apòstol,
era d’aquesta línea: “Que Crist ha ressuscitat, això és la vostra opinió,
però la meva és una altra”. “Vosaltres penseu això, però jo penso això altre”.
“Tothom té la seva part de veritat”. Però creure que Crist ha ressuscitat, o
no creure que Crist ha ressuscitat és indiferent? No canvia res? Queda tot
igual? És igual que tu tinguis aquesta opinió i jo en tingui aquesta altra? Es
bo de convèncer l’altre que el Senyor és vivent? No li aporta res? Val la pena
que hi pensem. El fet que els apòstols hagin trobat el Crist ressuscitat va ser
per a ells el pas de la por a l’alegria. Haver trobat el Crist ressuscitat,
-diu l’Evangeli-, és viure. Haver trobat a Crist ressuscitat és haver vençut
el món i la por, és el pas de la mort a la vida. Penseu vosaltres mateixos, si
realment Crist a ressuscitat, el món, la vida, la meva vida es veu i es viu
molt diferentment, infinitament diferentment.
Per tant, no és indiferent, no es pot juxtaposar una opinió al costa de l’altra
com si tinguessin el mateix valor, les mateixes conseqüències.
I no simplement té conseqüències pels apòstols que els fa passar de la por a l’alegria, del tancament al
perdó, sinó que els va empenya a crear una comunitat tan forta, que tot ho
tenien en comú. L’esdeveniment de Crist ressuscitat va arribar al lloc més
sagrat de la persona humana. Ja ho sabeu on és el lloc més sagrat de la persona
humana, oi que sí? La butxaca, aquest és el lloc més sagrat de la persona
humana. Doncs, fins aquí va arribar la fe: tot ho tenien en comú diu el llibre
dels fets dels apòstols: fixeu-vos fins a quin punt Crist ressuscitat canvia
les persones...Va començar un moviment que va canviar la faç de tot Occident, i del món. No és indiferent
una cosa de l’altra, no és indiferent creure o no creure.
Sant Tomàs, malgrat tancar-se en banda, “ si
no veig no crec”, sí que va fer cas dels seus companys en una cosa, us en
recordeu quina? . Vuit dies després els apòstols tornaven a estar reunits i
Tomàs també hi era allà amb ells. Com ara nosaltres, reunits, com cada
diumenge. Els creients s’han anat reunint durant més de dos mil anys, cada
diumenge, i el Senyor es fa present. I així el Senyor va poder desbloquejar el
mateix Tomàs. I és el que Crist intenta cada diumenge que ens reunim: Crist,
present enmig de nosaltres vol trencar
tants tòpics que ens bloquegen, tants tòpics que ens fan veure coses que no són
reals, tants tòpics que ens separen dels altres, ens tanquen en la por i ens
bloquegen interiorment i creen tantes barreres. Aquest Crist ressuscitat avui
és enmig de nosaltres, i avui mateix regne sobre nosaltres, per obrir-nos el
cor, al perdó, a l’esperança, a la pau.
DIUMENGE II DE PASQUA –B- 15 d’abril de 2012
(Ac 4,32-35; 1Jn 5,1-6; Jn 20,19-31)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada