Un dia un frare estava al cine i quan
es va acabar la sessió, es va aixecar i al travessar el corredor va fer una
genuflexió, per què? doncs perquè tenia al cap el que feia a l’església davant
el Santíssim. Va fer el que diem en català: “fer les coses d’esma”. I què vol
dir fer les coses d’esma? vol dir fer-les sense pensar, maquinalment, sense reflexiona, inconscientment.
Jesús moltes vegades diu: “Estigueu
atents, vetlleu!” La litúrgia ho subralla sobretot a l’Advent, però és un
actitud típica i constant del creient. Vetlleu, sigueu conscients, no aneu
adormits pel món! No aneu d’esma! Cal ser conscients i saber on som. És
l’actitud d’estar conscient del què es fa, no anar adormit per la vida. La
paraula “consciència” té aquest sentit d’estar despert, lúcid. Però la paraula
consciència també assenyala una de les coses més profundes de la persona
humana. No simplement té consciència aquell que sap on està i què està fent. No
només té consciència aquell que veu el què és, sinó el què hauria de ser. Té
consciència no només el que veu el que té al davant, l’efectivitat del què és,
sinó del què moralment hauria de ser. La consciència és el nucli més profund
de l’ànima humana, on la persona veu, no el què és, sinó el que ha de
ser.
Sant Joan en la seva primera carta parla de “Quan la consciència ens
acusa”, i també ”quan la consciència no ens acusa.” Aquesta manera de parlar
ens posa nerviosos, però és aquesta una de les coses més profundament humanes.
Avui dia no ens agrada parlar de consciència, la reduim al sentit de
culpabilitat, la hem sicologitzat, la hem socialitzat, biololitzat, però amb
tot, gràcies a Déu es manté aquí. La consciència ens acusa, o no ens acusa, és
el gran misteri de la persona humana. I no simplement m’acusa davant meu, sinó com diu sant Joan: “M’acusa
davant de Déu”o “ no m’acusa davant de Déu”, perquè la grandesa de la persona
humana és que està davant de Déu, aquesta és la grandesa de la persona
humana. Sant Joan continua dient: “Però Déu és més gran que la
nostra consciència”. Per
tant la nostra consciència és el centre neuràlgic de la nostra existència, però...
és petita. I encara una altra cosa, la nostra consciència, que és el centre
neuràlgic de la vida humana, cal certament que creixi, però també que es guareixi,
perquè està malalta. Tot i que és petita i està malalta la consciència ha de
ser la raó per la qual faig les coses. La meva consciència no és el que diuen
les estadístiques, ni la majoria, ni el que m’agrada, sinó el que reconec
com a bo davant de Déu. La grandesa de la meva consciència és que reconèix el bé quan se li posa al davant.
Diu Jesús:”Les meves ovelles reconeixen la meva
veu...” i aquest és el dolor immens de la vida humana.
Jo podré fer el bé o deixar-lo de fer o
anar-hi en contra, però quan el bé es posa davant meu, jo el reconec. I
això és el que ens descol.loca quan davant dels nostres ulls es posa Jesús, el
reconeixem. Llavors podem o començar a fer brometa, ja sabem que podem fer
brometa de tot, de tot, o podem començar a justificar-nos, “sí, però, sí,
però.. començar a donar voltes i voltes.
O podem reconeixer simplement davant de Déu el bé i reconèixer, també, que no puc ser-hi fidel.
Assumint aquest dolor i fer el que ens demana avui claríssimament sant Joan i
tot el NT: Creure en Jesús i en el que Ell diu: “Sense mi
no podeu fer res”. És el que diu també el capítol 7è de la carta de sant Pau als Romans: “reconèixer
el bé està a la nostra mà, però no el fer-lo”, aquí està la nostra
malaltia. Per això el NT ens diu: “Creu en Jesús”. Jesús no és una idea,
és Algú que està aquí. “Sigues en mi i jo en tu...” Ell és vivent, és aquí,
... i diu en mi donareu molt de fruit”. Diu sant Joan: “Aquells que diuen que coneixen a Jesucrist
s’han de comportar com ell es comportava”. O “Fillets, que el nostre amor no sigui només de frase i paraules, sinó de fets i de veritat”. He de ser lúcid i
honest amb la meva consciència, i acceptar obrir-me agraïdament a Jesús ressuscitat que em surt a l’encontre i m’ofereix la seva mà, per créixer i participar
en la seva divinitat, per donar fruits.
DIUMENGE V DE PASQUA – B – 6 de maig de 2012
(Ac 9,26-31; Sal 21; 1Jn 3,18-24; Jn 15,1-8)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada