“No te rindas”, no et
rendeixis, aquest és el títol d’un llibre que acaba de sortir. No és un manual d’arts marcials, ni de l’exèrcit,
sinó l’obra d’un catedràtic de psiquiatria de Madrid, que es diu Enrique Rojas,
ell ha nascut a Granada, un home que fa molt de temps que escriu, que treballa
i que publica; i acaba de publicar aquest llibre amb les ganes de poder ajudar
a la gent. I crec que el títol es prou adequat en aquests moments que estem
vivim: “No et rendeixis”. Hi ha una idea que ell vol subratllar
especialment i diu així: “Per no deixar-se vèncer és molt important no
malparlar mai de ningú... i continua dient: i descobrireu que
això porta una gran pau en el nostre interior. Una cosa ben senzilla:
“per no deixar-se vèncer, no malparleu mai de ningú”. I l’exhortació que ell fa
no és moral, sinó pràctica: aquesta és la manera en la que trobareu una pau.
Amb tot això és una de les coses més difícils en aquest moment. Estem
posats tots en una espècie d’espiral de malparlar del veí, del parent,... de
tot. Però és que a més a més, a nivell dels mitjans de comunicació és una
constant. Quan ens trobem, malparlem de tot i de tothom. Aquest “malparlar”,
que prèviament comporta un “malpensar”, si el portem fins les darreres
conseqüències, acaba engendrant en el nostre interior una sospita, una terrible
sospita. de dir: “el mal és més fort que el bé”. El mal acabarà vencent, per
tant, Déu acabarà vençut, Déu no és prou fort per vèncer el mal. El mal és
massa gran i aquesta espiral acaba engendrant realment una sospita sobre Déu
mateix.
La frase: “No malparleu mai de ningú”, lògicament és un ressò de les seves
pròpies conviccions religioses. Enrique Rojas és creient, i dóna una explicació
molt pràctica del que diu el mateix Senyor Jesús: No jutgeu i no sereu
jutjats; no condemneu i no sereu condemnats; perdoneu i sereu perdonats. Certament
que això és molt difícil i ser lúcids per mantenir-se serenament en aquesta
postura, és una treball immens del nostre interior. No es tracta de ser rucs i
de negar l’evidència, sinó de no deixar-se portar per una espiral que acaba
destrossant el nostre interior i el nostre entorn. Si Déu existeix i Crist
ha ressuscitat d’entre els morts, el bé és més fort que el mal, per tant,
certament que podem constatar coses, però no podem donar-nos per vençuts, i
donar tantes raons per rendir-nos. El gran perill és que cabem rendint-nos
amb una vivència que nosaltres mateixos hem construït.
Quan diem que Déu és amor, quan afirmem que Déu ens demana en
Jesucrist que ens estimem com Jesús ens ha estimat, no estem dient simplement
coses de sentiments, més o menys internes, o romàntiques, o d’aquests power
point de color de rosa que de tant en tant rebem, sinó que estem dient coses
molt concretes i sèries, que comporta un treball profund, intern, que a vegades
contradiu el nostre sentiment més immediat, contradiu el que ens sortiria més
fàcilment. Estimar és un treball intern dur i difícil, és un art, és una
cosa que s’ha d’aprendre durant tota la pròpia vida. L’amor no surt espontàniament
i menys que depen dels nostres sentiments.
És el que es va trobar la primera comunitat cristiana al principi de tot.
Pere diu:”Ara veig de veritat que Déu no fa diferències a favor d’uns o
altres; Déu acull tothom qui creu en ell i fa el bé, de qualsevol nacionalitat
que sigui”. Aquí els jueus van fer un esforç immens, un treball
immens per adonar-se que ells estaven al servei de la humanitat i que Déu no
excloïa a ningú, que era el Déu de tots. Això va ser un esforç immens de la
primitiva comunitat cristiana,que era només jueva, de superar totes aquelles
coses que tenien en el cap, de judicis contra els pagans, de judicis contra els
qui no eren jueus, de judicis de paraules que els separaven del altres. I inversament,
els pagans van haver de superar
prejudicis contra els jueus, prejudicis que tenien per una immensitat de
paraules que els havien separat, i això és dur i difícil.
Per això el Nou Testament sap que nosaltres no sabem estimar. En Jesucrist,
Déu ens ha mostrat fins on ens estima. En Crist veiem fins on Déu és capaç d’estimar
la humanitat, i encara a través d’ell veiem què vol dir estimar. I encara una
tercera cosa, important com les altres dues: Només empeltats en Jesucrist
present i ressuscitat, som capaços de començar aquest camí que ens porta a
saber estimar com Ell ens ha estimat.
Aquest amor Jesús el defineix dient: No hi ha un amor més gran
que el donar la vida pels amics. I un es pregunta: Jesús va donar la
vida pels amics? Sí, és clar, però no únicament pels amics, sinó pels mateixos
enemics. Pels qui el van matar, Jesús intercedeix pel ells. Va morir per
aquells que no l’estimaven. Per tant, hi ha un amor més gran que morir pels
amic, és morir pels enemics. Però per què Jesús diu “que no hi ha un amor més
gran que morir pels amics?” Per una cosa molt senzilla, perquè els enemics eren
dels altres cap a ell, però no d’ell cap als altres. Nosaltres podrem ser
enemics de Déu, enemics de Jesucrist, de la seva doctrina, de la seva manera de
fer, si voleu, però Jesucrist mai serà enemic nostre, mai es posa en contra
nostra: “No he vingut a jutjar sinó a salvar”. “No t’acuso” dirà a la pecadora.
Mai serà enemic nostre, per això ell morirà pels amic, o sigui, per tothom.
DIUMENGE VI DE PASQUA - B -, 13 de maig de 2012
(Ac 10,25-26.34-35.44-48; Salm 97;1Jn 4,7-10;
Jn 15,9-17
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada