Els qui ja portem uns quants cabells blancs al cap recordem que, abans, en
els autobusos, al costat del conductor, hi havia un anunci contundent que deia:
“Terminantemente prohibido hablar con el conductor”. Ho recordeu, oi que sí?
Una frase ben contundent, ben clara i amb lletres ben grosses. I per què estava
prohibit? Perquè es feia! Si no s’hagués fet no s’hauria prohibit. Per tant,
què passava? Que molts pujaven a l’autobús, començaven a parlar amb el
conductor i el distreien, i ho van haver de prohibir. Però bé, si no podies
parlar amb el conductor encara podies girar-te cap a aquell que venia els
bitllets al mig de l’autobús i hi podies parlar. Avui dia ni una cosa ni l’altra,
per què? Perquè si has de comprar el bitllet dintre de l’autobús, normalment hi
ha una maquineta que te’l dóna. Si vas en tren, la màquina ho fa i no parles
amb ningú. Vas a carregar benzina i tampoc. És la mateixa màquina que et va
dient el que estàs fent, i et diu aquell “gràcies” enllaunat i marxes. I quan
vas a comprar al Súper entres, agafes el que vols, no parles amb ningú, fas
cua, pagues i marxes. No hi ha un contacte amb les persones, cada vegada més es
van reduint les relacions personals, és una relació cosificada, on es manipulen
coses, vas al que vas i marxes.
Avui, en la festa de la
Trinitat , la litúrgia, l’Església, ens demana no fer això.
Hem celebrat quaranta dies per preparar-nos per a la Pasqua. Quaranta dies, una
setmana de celebració central de la nostra fe, i cinquanta dies per fer-nos
càrrec del do immens que Déu ens ha fet. I després d’haver rebut el do, avui
l’Església ens demana aixecar els ulls i mirar el “conductor”, mirar Aquell que
“ens ha donat la benzina”, mirar Déu directament als ulls, a Ell, no simplement
els seus dons (per molt grans que siguin), sinó mirar-lo directament a Ell.
Crec que un dels punts d’inflexió de la humanització està en un moment
màgic: en el nen de poques setmanes. El nen, al principi, xucla el pit de la
mare com si la mare fos una cosa, però ve un moment que aixeca els ulls, mira
la mare i li somriu. Aquest és un moment bàsic per a la humanització de la
persona humana, quan deixa de tractar l’altre com una cosa, i comença de
mirar-li els ulls i somriure.
Dostoievski, aquest escriptor rus tan important, dóna molta importància a
aquest gest, i ell ho posa en una de les seves novel·les a partir d’una experiència
personal. Diu que una vegada anava pel carrer i va veure una mare amb un nen de
poques setmanes a qui li estava donant el pit (avui no es veu gaire això, però
jo me’n recordo; ara es veuen molts pits, però no donant de mamar). Doncs la
mare donava el pit al nen i, per primera vegada, el nen girà els ulls, mirà la
mare i somrigué; aquest gest tan petit però tan bell i tan bonic! I diu Dostoievski
que a la mare se l’il·luminaren els ulls i, amb un profund sentit de devoció,
es va senyar. L’escriptor diu que va quedar estranyat. Per què se senyava en
aquell moment? Per què aquella dona va tenir aquest sentit religiós en aquest
moment? I li va preguntar: “Per què et senyes en aquest moment?” I la dona li
féu: “És que el sentiment que sent una mare en aquest moment és el mateix que
sent Déu quan un pecador es gira cap a ell i resa”. Diu Dostoievski que aquesta
és l’afirmació central de la nostra fe, per què? Perquè el nostre Déu és un Déu
que s’alegra. I s’alegra mirant la seva criatura i quan la seva criatura és capaç
de mirar-se’l. No solament per rebre dons sinó que és capaç, com l’infant, de
somriure Déu i mirar-lo als ulls, no uns ulls que escruten o judiquen sinó, com
diu el Salm: la mirada de Déu il·lumina i dóna pau.
L’alegria de Déu és central en el cristianisme. En el llibre del Deuteronomi
hi ha una frase que m’agrada recordar sempre: Déu s’alegra de la teva
felicitat. Déu s’alegra de què siguis feliç. I en una altra frase
d’Isaïes diu: Com el nuvi està content de tenir la núvia, el teu Déu està
content de tenir-te. Sobretot el capítol 15 de Lluc, en què Jesús compara
Déu amb una dona que escombra, que estava buscant un dracma (moneda grega
antiga), i quan el troba, què fa? S’alegra. És Déu que s’alegra de trobar
aquell dracma. O el Bon Pastor, que quan troba l’ovella perduda, què fa?
S’alegra i convida tothom a celebrar-ho. I ja no diguem en la paràbola del Fill
Pròdig, on el pare diu al fill gran: Ara cal que ens alegrem, el teu germà
l’havíem perdut i l’hem retrobat.
Déu s’alegra de la nostra felicitat. I quina és la nostra felicitat? Trobar-lo
a Ell. Per això l’Evangeli d’avui diu: Déu estima tant el món que ha
enviat el seu Fill, no per condemnar el món sinó per salvar-lo. I la
nostra salvació quina és? Girar els ulls de les coses i mirar vers Déu; saber
pregar, entrar en relació amb Déu. Aquesta és la nostra salvació. Deixar de
manipular coses i persones i, fins i tot, Déu mateix, i obrir-nos a la relació
gratuïta amb Ell. Com el nen, que gira els ulls, mira i somriu la mare, i fa
que la mare experimenti una de les joies més intenses que pot experimentar.
Igualment, quan l’home és capaç de girar els ulls a Déu i somriure, Déu té una
joia infinita al veure algú que és capaç d’Ell, que és capaç de mirar-lo,
somriure’l i fer somriure el seu Déu.
El text de Sant Pau ens diu així: Que la gràcia de Jesucrist, el Senyor,
l’amor de Déu Pare i el do de l’Esperit Sant siguin amb tots vosaltres. A
què ens convida, Pau? A entrar en Déu,
en aquesta relació trinitària. I a entrar en aquesta relació amb Déu, perquè
Déu és un de sol, certament, però no solitari: en el seu interior hi ha el foc
immens de la relació de la Trinitat, i així ens il·lumina el nostre propi
misteri i ens convida a participar en el seu.
SOLEMNITAT DE LA
SANTÍSSIMA TRINITAT , 19 de juny de 2011 - A
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada