Fa uns mesos que la companyia de teatre “El Tricicle” presenta una obra de
teatre que es diu: “Forever young”, “Sempre joves”. En el cartell anunciador hi
ha cinc vellets amb instruments de música, fent postures de roqueros, tocant
amb vestits atrotinats: sempre joves. Jo no he vist l’obra de teatre, però el
títol ja correspon a la realitat. Si veieu aquells que van començar amb el rock,
i que ara, actualment, tenen entre 60 i 70 anys, molts d’ells continuen fent rock amb els
mateixos vestits, amb les mateixes postures, els mateixos crits. Suposo que
quan per la nit agafen el llit deuen quedar plegats. Ells van fer popular la
frase “viu ràpid i mor jove”. No sé qui va inventar aquesta frase, però és el leitmotiv
de la majoria de les nostres vides, es compleix fil per randa.
Tothom va ràpid, tothom. Fins i tot per divertir-se cal fer moltes coses, no es
pot parar. A la TV, cal mirar no un canal, sinó quaranta mil, ràpid, fent
zàping, els volem veure tots alhora. Parar és com una espècie de pecat. La
segona part de la frase diu “morir jove”. És clar, tothom mor jove, perquè o
ets un jovenet, o un jove, jove, o un encara jove, o un jovenàs, i si no arribes
a tot això direm que tens el cor jove: Total, que ja has fet 80 anys, però tant
li fa, tothom és jove. Per tant, “viu ràpid i mor jove” s’està complint al peu
de la lletra, tothom es mor jove.
Però, per què? Què ens passa amb aquest desig de ser jove? Per què volem
ser joves quan ja passem de l’edat? Per què aquesta afició? Perquè hi ha una
identificació amb els joves. I no amb el jove pròpiament dit, sinó amb
l’adolescent, amb el món adolescent. Per què? Ja sabeu que “adolescent” ve de
la paraula llatina adolescere, que vol dir créixer. Per tant, ser
adolescent és créixer. Fixeu-vos que el mercat, l’economia, està
preocupadíssima. Per què? Perquè no creix, i ha de créixer incessantment. És el
delit de tots, créixer, viure ràpid... però créixer cap a on? Viure ràpid cap a
on? Adolescent té la mateixa arrel d’adult. Adolescent és el que creix, adult
el qui ha crescut. El problema és que volem créixer, però no sabem on anem ni
quin és l’ideal de l’adult, de l‘home crescut, i aquest és el problema.
Acabem el temps de Pasqua, i la litúrgia ens posa davant dels ulls cap a on
creixem, ens demana de deixar de ser adolescents, de no mirar-nos el melic, i alçar amunt el cap,
on hi ha un home com nosaltres que està a la dreta del Pare, com direm al final
de la Missa d’avui. Ens fa aixecar el cap i mirar amunt, cap al Fill, cap allà on
anem. Hem llegit un text de Sant Pau que deia així: “Germans, demano al Déu de nostre Senyor
Jesucrist, el Pare gloriós, que us concedeixi els dons espirituals d’una
comprensió profunda i de la seva revelació”. Pau parla del do espiritual d’una comprensió profunda. Això
no es pot fer corrent, això no es pot fer si un no para, això no es pot fer si
un no aixeca el cap. I continua Pau: “Que
conegueu també la grandesa immensa del poder que obra en vosaltres”. I
això no es pot fer si no ens aturem, si no callem, si no parem, si no escoltem,
si no escollim el silenci i, sobretot, si no alcem els ulls vers el Crist, que
és l’adult, l’acabat, la plenitud cap a on ens encaminem. Ell és el que ha
arribat a la plenitud, és això el que avui celebrem. L’home, la persona humana,
només és ella mateixa quan és amb Déu. Per això en Jesucrist tenim aquesta plenitud.
Mireu, l’adolescent és aquell que es mira el melic. La litúrgia d’avui ens
demana deixar de ser adolescents i alçar els ulls cap a Déu, com Jesús. Per què
és adult Jesús? Perquè no té el centre en ell mateix, té el centre en el Pare.
Voldria llegir-vos una pregària de Charles de Foucauld, una pregària que
podríem posar en llavis de Jesús. Charles de Foucauld ja sabeu que és un home del
segle XIX que, quan va descobrir la fe, va dir: “Quan vaig descobrir que Déu existia, vaig
comprendre que no podria viure sinó per a Ell, únicament per a Ell.” La pregària que ell va fer es
podria posar en llavis de Jesús i podria ser també la nostra. Diu així: “Pare, jo
m’abandono a Vós, feu de mi allò que us plagui. Feu el que feu de mi us ho
agraeixo, estic disposat a tot, ho accepto tot. Mentre la vostra voluntat
s’acompleixi en mi i en totes les criatures, no desitjo altra cosa. Déu meu! Poso
la meva ànima a les vostres mans, us la dono Déu meu amb tot l’amor del meu
ser, perquè us estimo i m’és una necessitat d’amor de donar-me, de posar-me a
les vostres mans sense mesura i amb infinita confiança, perquè vós sou el meu
Pare.”
Aquesta pregària de Charles de Foucauld és la de la persona que no té el
centre en ella mateixa, sinó en l’únic necessari. I, fent això, els cristians
estem cridats a donar una bona notícia: que no anem simplement en aquest món
amb l’angoixa de deixar de ser joves, i amb l’angoixa de perdre el que tenim, sinó
tenint al davant una meta, Algú que ens passa al davant, més encara, Algú que Ell
mateix està al nostre costat, Algú que ens empeny endavant. Fent això donarem
una Bona Nova als joves mateixos, perquè si als joves els estem dient que el
que estan vivint és el millor que es pot viure, els estem tallant el futur, que
sabem que és la seva única riquesa. A una joventut com la d’ara, que pateix
tant, que té tants problemes, dir-los que ells són el centre de l’existència és
angoixar-los i enfonsar-los. Hi ha una proposta al davant i amunt. Cal tenir el
ulls mirant-lo a Ell.
L’ASCENSIÓ DEL SENYOR –B-, 20 de
maig de 2012
(Ac
1,1-11; Salm 46; Ef 1,17-23; Mc 16,15.20)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada