SUPERMAN
"¿Qué es esto? ¿Un pájaro? ¿Un
avión? No, es Superman". Moltes vegades als còmics de Superman sortia aquesta frase.
En una situació en la que ja no hi havia sortida, de cop i volta es veia una
cosa en el cel i la gent comentava: Què és això? Un ocell? Un avió? No, es
Superman. I venia a salvar de la situació. Superman és un dels personatges dels
còmics més coneguts i que ha tingut més èxit. Segons tinc entès, va començar
als anys 40. Però després n’han vingut altres personatges d’aquest tipus:
Spiderman, Batman... tota una colla, que han passat del dibuix, del còmic, a
les pel·lícules i als dibuixos animats.
La paraula Superman vol dir Superhome. Als anys 40,
quan va sortir això, era el principi de la guerra amb els nazis. I era una de
les paraules més emprades gràcies a un pensador que encara continua tenint
molta influència: Nietzsche. Ell deia que l’home ha de superar-se, influït pel
pensament de Darwin. Deia que igual que totes les espècies s’han anat superant
fent-ne altres, l’home s’ha quedat estancat, i hauria de fer una cosa diferent,
un superhome. Fins i tot Nietzsche té un llibre que es diu: “Humà, massa humà”.
Deia que s’havia de fer una cosa nova, diferent, més que l’home, perquè l’home
queda petit. Per tant, s’ha de fer un superhome. I això que va portar tants
maldecaps a través de moviments als nazis, també va portar maldecaps per altres
cantons, perquè aquesta idea de superar l’home, avui en dia és el nucli de
quantitat de coses que són bones de la ciència. No tenen connotacions necessàriament
dolentes. Però, al darrera hi ha aquesta imatge, superar l’home, fer-lo etern,
buscar pròtesis i més pròtesis perquè la persona duri eternament. Això sí, molt
avorrit, però tot ple de pròtesis. Es busca una cosa diferent, una cosa que
sigui superior a l’home.
Fins i tot aquí està la gran temptació que ja està en
el capítol tercer del Gènesi, molt ben explicat per la serp: “Si menges
d’aquest fruit seràs com Déu”. En definitiva, aquesta és la gran temptació que
travessa el cor de l’home: ser com Déu, omnipotent, omniscient, sobretot una
cosa ben clara, sense dependre de ningú. Religió vol dir estar lligat a... per
tant, res, l’home, ell mateix, superhome, ser com Déu o ser Déu.
Aquesta frase de la serp: "sereu com Déu",
Déu mateix segurament que hi estaria d’acord, totalment d’acord. Voleu ser com
Déu? Sí, cap problema. El problema nostre no és voler ser com Déu, sinó posar
l’accent de Déu en l’omnipotència, la força, l’omnisciència, en ser totalment
independent... "Tranquils, jo us mostraré com és Déu, com soc jo" diu
Déu. I com ho mostra? Encarnant-se. Aquest és Jesús de Natzaret. Voleu ser com
Déu? Aquí teniu la imatge. "Qui em veu a mi, veu al Pare", diu Jesús.
El gran desig de la persona humana és ser com Déu, ser profundament humà com
Déu, perquè Déu esdevé Déu assumint plenament la humanitat, no destrossant-la,
no violentant-la, sinó sent persona humana, sent home. Aquesta és la gran
proposta que fa Déu. Jesús és Déu amb vosaltres. Imiteu-lo. Voleu ser com Déu?
Doncs aquí teniu la imatge a imitar, a seguir, i sereu fills, més del que
pensàveu.
I això, que de vegades ens pot semblar una cosa molt
externa, està profundament arrelada en la vida quotidiana. La vida quotidiana,
avui en dia sobretot, hi ha una al·lèrgia a la religió, i no només en relació
amb Déu sinó en tota aquella cosa que sigui depenent de... La gran imatge de la
persona avui en dia és ser independent, ser individu, no dependre de ningú, ni
de Déu ni dels altres, sinó tot sol. Per això, la imatge de Jesús com a imatge
de Déu ens entendreix, ens torna a posar en el que és humà, profundament humà,
que és dependre de, i que altres depenguin de nosaltres, perquè la dependència
és lo profundament humà. La interdependència.
Per començar, Déu depèn de nosaltres. Per poder-se
encarnar va necessitar del sí de Maria. Sense el sí de Maria no es podia
encarnar. Sense la col·laboració de sant Josep no es podia encarnar. Sense la
nostra col·laboració, sense el nostre sí, Déu no pot intervenir en el món. Déu
no pot salvar-nos si no ens obrim a Ell. Necessita el nostre sí. Déu depèn de
nosaltres. I ens demana que nosaltres depenguem d’Ell, que confiem en Ell,
igual que Ell confia en nosaltres. Això
no és fàcil i és la gran aventura de la fe, confiar en Déu i en concret en
Jesús, perquè en Jesús sabem com Déu actua, com Déu pensa, què és el que Déu
vol de nosaltres. Aquí hi ha el punt. I això ho podem fer no per les nostres
pròpies forces, perquè depenem de Déu, perquè la persona humana és tendrament,
profundament depenent, i sobretot depenent de Déu.
La imatge que presideix aquesta església, la Mare de
Déu gràvida, és la imatge del que som nosaltres. Déu està al nostre interior,
no simplement individualment sinó com a comunitat cristiana. Estem en cinta. I
d’aquí ve la nostra força: deixar-lo créixer, infantar-lo, donar-lo a llum com
dirà sant Francesc
Homilia Diumenge IV d’Advent
Fra Jacint Duran
18 de desembre de 2022
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada