El sagrament del perdó
Fra Jacint Duranagramen
Aplegar la Fraternitat
Ens proposem de meditar sobre el sagrament de la penitència. Farem una
primera reflexió franciscana.
Sant Francesc és un home que va somiar bastant. En moltes ocasions, les
biografies antigues ens parlen dels somnis de sant Francesc. N’hi ha un que
potser no recordem massa. Es tracta d'aquella vegada que sant Francesc estava
somiant que veia una gallina negra, baixeta i plena de plomes. La pobra
gallina, que era petiteta, estava lloca, estenia les seves ales i estava
voltada de pollets. Però els pollets no hi cabien i s’anaven dispersant i
marxant, i la pobra gallina estava molt nerviosa perquè no podia aixoplugar
sota les seves ales la quantitat de pollets que tenia. La preocupació de la
gallina era arreplegar els pollets sota les seves ales. Sant Francesc es
reconeixia en aquesta gallina. Aquesta gallina sóc jo, deia Francesc.
Això remunta segurament a l’any 1217 quan sant Francesc estava preocupat
perquè havien vingut molts frares nous i no els podia aixoplugar. La voluntat
de Francesc era acollir els frares, tenir-los sota les seves ales, com una
gallina als seus pollets, com una mare als seus fills.
El 1221 va buscar una solució a aquest problema. El que li preocupava eren
els fills, els pollets, que quedaven dispersos. Justament això recorda el text
de l’evangeli en què Jesús va arribar a Jerusalem i es va posar a plorar:
“Quantes vegades he volgut, com una gallina, aixoplugar-te sota les meves ales
i tu no ho has volgut”. La voluntat de Jesús, quina era? Aixoplugar, reunir els
fills dispersos. Tant és així que el final del capítol 11 de l'evangeli segons sant
Joan dirà que Jesús morí per aplegar els fills dispersos de Déu que hi ha pel
món. Aplegar, fer un grup... És així que, en el cànon tercer de la Missa, diem:
“Per la vostra gran pietat, Pare clementíssim, reuniu els vostres fills
dispersos pel món.”
La salvació de què parla el Nou Testament, de què parla Jesús, de què parla
la Bíblia, no consisteix en que jo em salvi, que arribi a un equilibri
psicològic, que arribi a connectar amb la divinitat... El que volia Déu era
aixoplugar una comunitat. Tant és així que el Catecisme de l’Església Catòlica diu al principi de tot: “Déu ha
creat el món perquè l’home participi de la naturalesa divina i ha arreplegat
tots els homes en una sola família.” No es tracta de la meva salvació únicament i aïllada. Es tracta, en canvi,
d’aixoplugar, de crear una fraternitat, una comunió. En definitiva, de crear
llaços de comunió que vinguin de Déu i s'arrecerin en Ell: com una lloca vol
aixoplugar els seus pollets, així Déu vol aixoplugar els seus fills dispersos.
Això sant Francesc ho tenia molt clar, perquè aixoplugar no significa
ordres ni imposicions, sinó tacte i delicadesa. Això es reflecteix en diferents
textos de les biografies antigues, perquè van creant una manera de fer molt més
cristiana i humana. Recordeu aquell text datat del 1210, en què es narra com
sant Francesc, amb els primers companys, retornava de Roma i no trobava lloc on
estar-se i van començar a buscar un lloc. Al final, van anar a para a Rivotorto,
un lloc molt petit pensat perquè hi dormís un ase. Poc temps després va arribar
el pagès i va posar-hi l'ase mentre ells hi dormien. En fi, tots hagueren de
sortir perquè hi cabés l'ase i van haver de buscar un altre lloc. Però, mentre
això no passà, ells s'estaven allà. I suposo que recordeu el que va passar aquella
nit en què tots estaven dormint, una mica amuntegats, i se sentí una veu enmig
de la nit que gemegava: “Em moro”. I, sant Francesc, s’aixecà i li digué:
“Però, què et passa?” I el germà li respongué: “Em moro de gana”. Què va fer
sant Francesc? No el renyà, ni el va fer quedar en ridícul, sinó que va fer
aixecar tothom i, a mitjanit, va servir menjar. Sant Francesc tingué la
delicadesa de començar ell a menjar perquè el germà perdés la vergonya i mengés
i tots els altres ho compartissin.
Hi ha molts textos de les Floretes i d'altres Fonts franciscanes en què veiem
sant Francesc reclamat per germans que volen parlar amb ell, i ell, que està
ocupat en moltes coses, gairebé sempre surt corrents a trobar-los, els abraça,
els beneeix, parla amb ells, i són poquíssims els que marxen sense poder relacionar-se
amb ell, de tu a tu: es tracta, en fi, de parlar, de crear xarxes, no xarxes
tècniques, sinó humanes.
Recordeu encara que hi ha un altre text en què trobem un frare malalt i que
sant Francesc sabia que es posaria bo si menjava ni que fos una mica de raïm.
L’agafà, se l'endugué a una vinya, robaren raïm, i sant Francesc començà a
menjar perquè l’altre no tingués vergonya i mengés.
Són aquestes relacions plenes de delicadesa, plenes de deferència, el que
ha de crear la comunitat cristiana, el que ha de fer la comunitat franciscana.
El que fa que aquesta pandèmia sigui viscuda amb tant de dolor és la soledat i
és precisament això el que Jesús no vol de cap manera: ens vol aixoplugar sota
les seves ales, no deixar-nos sols a cadascú fent ioga o fent meditació, o
cercant l'equilibri emocional amb
llibres d' autoajuda, estiguin bé o no. El que cal és trobar-se i
retrobar-se. Aquí hi ha el punt central: la fraternitat, la comunió, la comú-unió
amb Jesús.
Sagraments
Fem un pas més. Per trobar-nos i retrobar-nos, nosaltres no podem fer-ho
simplement per nosaltres mateixos. L'home tot sol no pot arribar a Déu. És Déu
qui ha de venir. Necessitem de Déu per arribar a Déu. És allò que diu el salm:
“Si el Senyor no construeix la casa és inútil l’afany dels constructors. Si el
Senyor no guarda la ciutat és inútil que vigilin els guardes.” Per això
l’Església proclama que la humanitat té un punt de referència, un pont: Jesús. Ell
és el qui està en Déu i en nosaltres, l'escala on pugen i baixen els àngels de
Déu. I això, no simplement a nivell individual, sinó, primàriament, a nivell
comunitari, de manera que, quan parlem de la comunitat cristiana, parlem de la
comunitat que Jesús edifica, que Jesús treballa, que Jesús construeix, de la
qual Jesús és pedra fonamental. I això d’una manera real i no simplement
simbòlica. Això és bàsicament el que vivim en el misteri dels sagraments.
En els sagraments deixem que Jesús ens construeixi com a nova creació, per
tant com a germans, com a fraternitat. Quan parlem dels sagraments hi ha
elements que en podem dir simbòlics, i d'altres que són signes. Per exemple,
que la casulla sigui de color verd o vermell és un signe convencional. Ens hem
posat d’acord que, durant l’any, el color litúrgic sigui el verd, i no hi ha
cap problema. Quan celebrem la memòria d'un màrtir, posem el color vermell. Quan
es tracta de la Mare de Déu, el posem blau. I quan és una solemnitat, el posem
blanc. Són signes que ens orienten, però els colors podrien ser d'una altra
manera. La litúrgia, tanmateix, no va solament de signes sinó també de símbols,
que són molt més profunds. El símbol de l’aigua, el símbol del foc, el símbol
del pa, el símbol del vi. No simplement
són coses en les quals ens posem d’acord, sinó que expressen una sintonia
profunda entre el símbol i la nostra interioritat. Per exemple, el foc expressa
molt bé el que nosaltres de vegades sentim en la pregària. L’aire expressa molt
bé el que sentim quan hi ha una experiència de Déu.
Cal, però, un pas més: el que celebrem bàsicament són sagraments, que fan
servir símbols i signes, però que són una realitat molt més profunda encara. El
creient sap que el sagrament no és simplement un símbol ni un signe, sinó que
el que hi ha en el sagrament, allò que representa, està passant. El pa no
simplement simbolitza el cos: el pa és el cos de Crist. El vi no simplement
simbolitza la sang de Crist: és la sang de Crist. Quan estic ungint amb l’oli,
l’oli no simplement simbolitza l’Esperit Sant, sinó que l’Esperit Sant hi és.
El sacerdot, quan presideix la celebració, no simplement recorda o simbolitza a
Crist, sinó que ho fa in persona Christi,
Crist hi és. Així, quan se celebra el sagrament, succeeix alguna cosa, no simplement ens imaginem, no simplement recordem,
no simplement és un símbol, sinó que és una veritat que succeeix, que passa.
Cal dir també que el sagrament bàsic i que dóna sentit a tot és la mateixa
persona de Crist ressuscitat, el qual és sagrament del Pare: "qui m'ha
vist a mi, veu el Pare". Ell fa visible l'Invisible, el fa present i
actuant. És Déu amb nosaltres. És l'escala que uneix el cel i la terra.
L'Església és el seu cos, que el fa visible enmig del món. Per això diem també
que l'Església és el sagrament, l'instrument eficaç de salvació, el sagrament
que fa visible i actuant Crist Ressuscitat.
Segons el Catecisme de l'Església
catòlica, de Sagraments, n’hi ha de tres
classes diferents. El Concili de Trento, al segle XVI, ho va concretar en set
sagraments:
-
Els
d’iniciació: el Bateig, la Confirmació i l’Eucaristia.
-
Els
de guarició: la Penitència i la Unció dels malalts.
-
Els
de vocació i servei a la comunitat: el Matrimoni i l’Ordenació.
Aquests set sagraments ens recorden, bàsicament, Jesús actuant i treballant
en la comunitat. És Jesús que treballa i configura la seva comunitat, Ell
personalment.
El sagrament de la
penitència
El sagrament de la Penitència, que volem subratllar aquí, és un sagrament
que ha tingut a través de la Història un procés bastant llarg de canvis en la
seva manera de celebrar-se. Es dóna des del principi del cristianisme, però no
és fins al segle VII o VIII que agafa, més o menys, la forma que té avui dia.
El sagrament de la Penitència té cinc noms, i cadascun dels noms ens mostren
un aspecte del sagrament: és el sagrament de la Conversió, de la Penitència, de
la Confessió, del Perdó i de la Reconciliació. Els cinc
aspectes estan profundament relacionats.
Primer de tot, és el sagrament de la conversió: de la conversió no de tots
els homes, sinó dels creients. Per a la conversió dels no creients hi ha una
porta que és el sagrament del Baptisme. Però fins la conversió dels creients té
relació amb el Baptisme i precisament això subratlla un punt bàsic de la vida
cristiana: el de la conversió contínua. La paraula que hi ha al darrera de la
paraula conversió, en grec, és metanoia,
que vol dir "canviar de ment". En llatí es tradueix per conversio, que vol dir "girar-se".
Abans, les esglésies tenien el lloc de la lectura de l'evangeli a l'altra punta
de la nau. Per tant, quan proclamaven l'evangeli, tothom es "convertia",
es girava. Encara avui, quan es comença la proclamació de l'evangeli, els ministres
es giren de cara a l'ambó on es proclama l'Evangeli. És un signe per recordar
que l'evangeli ens porta a la conversio:
el canvi de postura recorda la metanoia,
és a dir, el canvi de ment. Així doncs, el creient és algú que està
contínuament convertint-se, canviant de mentalitat i conformant-se segons
l'Evangeli.
El segon nom del sagrament és el de Penitència, que està profundament
relacionada amb la conversió. La Penitència és l'esforç que jo he de fer per
arribar a ser amo de mi mateix, deixant que Crist sigui el rei de la meva
existència. Penitència és l'esforç físic, espiritual, per ajudar-nos a canviar.
Fixem-nos que aquesta paraula la fa servir molt sant Francesc, perquè en els
textos llatins de l'evangeli, quan parlava Jesús i deia "convertiu-vos i
creieu en la Bona Notícia", la conversió es traduïa per "feu
penitència". Faig penitència, doncs, perquè la conversió es concreti, és a
dir, em diu que he de fer alguna cosa, m'he de proposar canviar i restituir, les
dues coses, perquè quan he posat el dit a l'ull al germà no n'hi ha prou a
demanar perdó a Déu, sinó que Déu diu: "molt bé, ara arregla les coses amb
el teu germà". No n'hi ha prou amb el perdó de Déu, doncs. La penitència
és arreglar el que has fet malbé amb la teva manera de fer. Per això la
penitència és el segon pas de la conversió. Primer la conversió del nostre cor,
de la nostra mirada, de la nostra mentalitat, girar-nos. I, segon, concretar:
què he de fer perquè això sigui real? Demanar perdó i ajudar a reparar allò que
he fet malament. Penitència, doncs, és restituir a l'altre i a Déu el mal que
li he fet.
El tercer nom és la Confessió. Aquesta confessió és molt important i molt
pròpiament catòlica i, fins i tot, ortodoxa, o sigui, de les esglésies
antigues. Això representa tot un esforç. És ser capaç de dir: "jo he fet
això que està mal fet i et demano perdó." Es tracta de fer l'esforç mental
i intel·lectual de verbalitzar internament i externa allò que he fet malbé. No es
tracta, doncs, de dir simplement i d'una manera general: "he pecat",
o allò que fem a vegades, després de carregar-nos a una persona i deixar-la per
terra, de dir: "però jo també sóc molt pecador." La confessió
consisteix en el què i el com. No cal perdre's en detalls, quan
un es confessa, però sí que cal saber dir les coses pel seu nom, saber-se-les
dir i dir-les a Déu a través del ministre ordenat.
El quart nom és el sagrament del Perdó. Hem de ser molt conscients que el
perdó del pecat, com a tal, només el pot donar Déu. És allò que trobem al text
del principi de l'evangeli segons sant Marc, quan Jesús diu abans de guarir el paralític:
"Et són perdonats els pecats." I els fariseus pensen: "Qui pot
perdonar els pecats fora de Déu?" Tenen raó: ningú no pot. Amb aquestes
paraules, certament, Jesús està dient: "Jo sóc Déu". Déu és l'únic que
pot perdonar. Per això quan el prevere diu "jo et perdono", és el
"jo" de Jesucrist. És el mateix que trobem en la consagració del pa i
del vi. El sacerdot agafa el pa i diu: "Això és el meu cos." El
prevere no està dient que és el seu
cos: està dient que és el cos de Crist. I quan imposa les mans dirà: "Jo
et perdono." Aquest "jo" és Crist: el prevere actua in persona Christi. Dirà sant Agustí que
quan un prevere bateja, és Crist qui bateja. Quan un prevere presideix
l'Eucaristia, és Crist qui presideix l'Eucaristia: realment, no simbòlicament. Ens trobem en un sagrament, no davant
d'un simbolisme. Estem davant d'una realitat: presència real, opus Dei, obra de Déu. Opus Dei és la paraula que feia servir
l'església primitiva per dir què és el sagrament, és a dir, obra de Déu i no
obra nostra. Certament, és un acte de culte, però ho és en tant que és
Jesucrist qui el fa. Nosaltres hem de tenir cura dels detalls, però l'obra, el
treball, és de Jesucrist pel Pare en
l'Esperit Sant.
Per últim, aquest sagrament té el nom de sagrament de la Reconciliació. És
important de tenir-ho en compte. Sant Pau diu: "Reconcilieu-vos amb Déu,
perquè Déu, per Jesucrist, ja s'ha reconciliat amb nosaltres." Cal una
reconciliació amb Déu. El problema bàsic de l'home és amb Déu. Però jo no puc
reconciliar-me amb Déu, si no em reconcilio amb els germans, de la mateixa
manera que no puc estimar Déu, si no estimo els germans. Per tant, m'he de
saber reconciliar amb els germans, i, quan dic "els germans" vull dir
els germans en concret, amb
l'Església, perquè quan un creient fa alguna injustícia, el primer que diran
és: "mira aquell, va a missa els diumenges i mira què ha fet... Molta
missa, però no paga als seus treballadors", posem per cas. Això fa mal a
l'Església tota: el testimoni que donem és fonamental. I no cal ni dir quan el
qui fa el mal és un prevere o un frare. Per tant, a l'Església hem de fer un mea culpa i també ha de fer-ho un mateix,
perquè l'Església no és in genere: sóc
jo que faig quedar malament l'Església amb el meu pecat concret i, per tant, el
testimoni de Crist queda escarnit.
I jo, què he de fer?
Què ha de fer el creient per rebre el perdó? Segons el Catecisme de l'Església Catòlica, en primer lloc, un examen de
consciència i un acte de contrició, de penediment. Recordar allò que ha fet
malament i penedir-se. Hi ha un escriptor i pensador que diu que el sagrament
de la penitència és un acte profundament intel·lectual. Ell és catòlic i jove,
professor de filosofia, i diu que la modernitat, o sigui, la capacitat de
pensar i ser crític, va néixer en un confessionari. Ell exagera; però, per què
ho diu? Doncs perquè l'acte de la confessió requereix, primer, parar-te: has de
fer un examen, has de verbalitzar... Això és molt important per ser persona. En
el fons, significa dir que "en això, he fallat." Aquesta concreció és
molt important. De fet, l'examen de consciència és molt decisiu. L'hauríem de
fer cada nit. Sant Ignasi de Loiola diu que ha d'anar precedit amb un acte
d'acció de gràcies, també ben concret: en aquest dia que acaba, en aquest lloc
i amb aquestes persones... es tracta de concretar
les coses.
Després de l'examen de consciència, un ha de fer un propòsit d'esmena, és a
dir, de proposar-se seriosament que no ho tornarà a fer. Hi tornarem a caure,
però que no sigui per no haver-nos-en fet el propòsit. Sobretot, el que cal en
aquest punt, és posar els mitjans perquè aquest propòsit es pugui concretar.
La confessió dels pecats al ministre és el que més costa d'empassar potser.
"Jo ja em confesso amb Déu...", sol ser la resposta normal per justificar
la no-confessió. Hem de dir de seguida que aquí, en aquest sagrament, hi ha
l'expressió més clara que la fe cristiana no és sols un afer individual, de jo
amb Déu, sinó una proposta fraterna,
és la construcció i, en aquest cas, la reparació de la vida fraterna. El meu
pecat no sols m'afecta a mi, sinó a aquell que he maltractat o he ofès. Les
dues coses són importants. He de demanar perdó a qui he fet mal i també a la comunitat cristiana de la que
formo part. He de reparar el mal que he fet, tant a la comunitat com a aquella
persona concreta que he perjudicat. Cal assumir la responsabilitat davant
l'altre i també davant la comunitat que he perjudicat amb el meu mal exemple o
amb el meu tancament de cor, un mal fer que ha bloquejat i contradit la crida
de Jesús que ens ha convocat a tots com a Església. Crist es fa present en la
persona del ministre, per tant aquest "jo et perdono" és el del
Senyor realment present, ja que la confessió és un sagrament, com hem dit, no
sols un símbol, o, pitjor encara, una consulta.
El Catecisme ens parla també de complir la penitència. Sigui quina
sigui la penitència, és una invitació a pregar i, si la cosa és una mica més
greu, a reparar el mal fet i a reparar-te el mal que t'has fet, a través de la
pregària o a través d'un altre acte. No cal entrar ara en casuístiques. Es
tracta aquí d'una crida a la responsabilitat: cal reparar el mal que hem fet,
tant de paraula com d'obra, de pensament o d'omissió. I també una crida a reparar-nos
a nosaltres mateixos, els qui he perjudicat, i la comunitat. O millor, es
tracta d'obrir-se a l'acció de Déu que ens guareixi.
Sant Francesc va anomenar els primers frares "Penitents d'Assís"
i la seva forma de vida era una vida de penitència. Al final de la seva vida,
ho definia encara igual, quan deia: "així vaig començar a fer penitència" i en el mateix Testament, referint-se als frares els
diu "a qualsevol lloc on no seran rebuts, que fugin a una altra terra a fer penitència amb la benedicció de
Déu." Acabem amb les paraules de sant Francesc de la Primera Regla: "tan
bé com podran ajudin al qui ha pecat, ja que no necessiten metge els qui estan bé,
sinó els qui estan malalts."
El camí de Francesc és camí de guarició, de penitència, de transformació en
un germà menor que es reconeix pecador, malalt que necessita metge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada