En el segle XIV es
va escriure un llibre que va ser molt llegit. Em refereixo a La imitació de Crist. Actualment amb
prou feines el coneixen uns pocs, però durant segles fou molt citat i conegut.
Fins en la Reforma protestant es va tenir durant segles aquest petit llibre com
un company de camí. S’hi atribueix a Thomas
de Kempis, encara que no és clar que en sigui l’autor. És un conjunt
d’aforismes i petites meditacions que intenten concretar el seguiment de Crist.
Algunes de les frases són tretes dels escrits de sant Francesc. Avui, algunes
de les seves màximes ens costen d’entendre o són mal enteses, per això quasi
ningú el llegeix. Però valdria la pena no oblidar-lo i llegir-lo amb atenció i
sense preses. El fet que ens desconcerti ens pot ser saludable en aquest món
tancat en el pensament únic.
Una de les seves
màximes diu: “La serenitat no és estar arrecerat de la tempesta, sinó trobar la
pau enmig d’ella”. La serenitat, la pau del cor, no pot dependre del que ens
passa, sinó que hem de saber trobar la pau enmig dels neguits i dificultats. La
pau que depèn del que passa, del que ens passa, no pot ser l’autèntica pau. Quedaríem
a mercè del vent de qualsevol esdeveniment. Quan la serenitat i la pau es
mantenen malgrat una situació adversa és quan podem adonar-nos que és un do de
Déu. Que Déu és en nosaltres.
Això és el que ens
passa en la pregària quan no succeeix el que hem demanat, malgrat haver confiat
i haver lluitat per cercar i ser coherents. Però la pau i serenitat que vénen
d’haver obtingut el que demanàvem és quedar a mercè d’alguna cosa que no és
Déu. No depenem de Déu, sinó dels seus dons. Valorem més els seus dons que a
Ell. Quan en la litúrgia d’avui demanem que el Senyor: “Aparti tota mena d’adversitat,
per tal que sense entrebancs ni rèmores, us servim amb llibertat”, ens està
assenyalant l’entrebanc, la rèmora que impedeix la serenitat, la pau, l’alegria
que, com diria sant Francesc, sóc jo mateix: el meu tancament a donar-me.
El text de la viuda
pobre està posat al final de la vida pública de Jesús. Està posat com a pòrtic
de la Passió. Com a text que resumeix el seguiment de Crist. I fins i tot és
imatge que transparenta Jesús mateix qui “donà tot el que té per viure”, donant
la vida, donant-se. La viuda pobra és una icona de Crist. La viuda pobra és el
rostre del Pare. En ella se’m mostra què he de ser jo.
El que Jesús veu en
la viuda pobra és que ho dóna tot. El seu tresor és Déu mateix. Com diu santa
Teresa: “Nada te turbe nada te espante, quien a Dios tiene nada le falta, sólo
Dios basta”. El cor sols ha d’estar centrat en Déu. L’oblit d’un mateix, aquest
donar-se a Déu, és perquè Ell primer s’ha donat totalment a nosaltres. Com diu
la carta als Hebreus: “El Crist va ser ofert una sola vegada, quan va prendre
damunt d’ell el pecat de tots”. “Crist ha entrat al cel mateix, i s’ha
presentat davant Déu per nosaltres”. Déu ens demana donar-nos totalment a Ell;
Ell que en Crist es donà i es dóna totalment a nosaltres.
“La serenitat no és
estar arrecerat de la tempesta, sinó trobar la pau enmig d’ella” i això només
ho pot donar Déu quan hom s’obre donant-se totalment a Ell. Això és superior
infinitament a les nostres possibilitats, però és totalment a l’alçada del
nostre desig. Només ho pot fer real Déu a un cor que viu la vida on la
serenitat li ve d’aquella mirada atenta i plena d’infinit de Jesús que diu
l’Evangeli: “Jesús mirava”, com amb el
jove ric: “Jesús se’l mirà i l’estimà”, o com a Zaqueu: “Jesús alçà els ulls i
digué...”. És aquesta mateixa mirada que hem de deixar reposar sobre nosaltres,
perquè hi és, no és un exercici més o menys espiritual, sinó viure d’acord amb
la realitat de Crist ressuscitat. Ell hi és i ens mira. Com diu Teresa de
Jesús: “El nos mira amorosa y humildemente”. Aquesta mirada de Jesús fa reviure
els morts i a nosaltres ens centra en l’únic necessari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada