Fa massa dies que no plou i hi ha preocupació.
Cada vegada que hi ha una dificultat amb el temps surt la por al canvi
climàtic. No fa pas massa anys que per març, hi va haver una nevada enorme, us
en recordeu? tant, que molta gent va quedar presonera de les autopistes plenes
de neu. No fa pas massa d’això, potser quatre anys? Dos anys? alguns diuen que
fins i tot, han vist nevar fort al mes d’abril. Us imagineu,doncs, que nevés al
mes d’agost a Barcelona. Si nevés a Barcelona un mes d’agost la gent què diria?
Dirien que és un problema del canvi climàtic; eh que sí?. Igual que la sequera
d’ara, és conseqüència del canvi climàtic. Però la gent antiga quan nevava en
el mes d’agost, no deien que era el canvi climàtic. Al mes d’agost va nevar,
segons les tradicions romanes,a principis del segle IV el dia 5 d’agost; i la
gent què en va pensar? no un canvi climàtic, clar, sinó en un miracle. Tant és
així, que cada 5 d’Agost es celebra la
Mare de Déu de les Neus, que és el dia que es va consagrar, la Basílica de Santa Maria la Major de Roma.
He mirat una mica a Internet, resulta que també va
nevar per l’agost a Barcelona, i va
donar peu també a la consagració d’una altra església, que és l’actual de Sant
Just i Pastor, que primer estava consagrada a la Mare de Déu de les Neus,
sembla... Seguint aquest mateix article, diu que al segle XVIII va passar una
cosa semblant a Vilanova i la Geltrú. Però aquest darrer fet, segons
l’articulista, ho aclaria tot, el que va passar a Roma i a Barcelona, per què?
Perquè al segle XVIII també va quedar tot blanc a Vilanova i la Geltrú , tant és així, que
van consagrar com a patrona de la
Vila , la Mare
de Déu de les Neus. Però de fet no era neu el que va caure, era una gran pedregada
i llavors ells mateixos diuen. “que va quedar tot com si fos nevat”.
L’articulista ja veu clar el que va passar a
Barcelona, ja veu clar què va passar a Roma. Jo no sé que va
passar en cap dels tres llocs, no hi era, però fixeu-vos que en la mentalitat
nostra no hi cap el miracle. Encara que Déu fes milions de miracles, ni que fos
una guarició, el retorn de la vista, tot, tot el que vulgueu, no ens ho creuríem;
per què? No perquè no hi sigui o perquè siguem dolents, sinó perquè no hi entra
en el nostre cap, no hi entra en la nostra mentalitat el miracle. Si es tracta d’un
miracle antic, direm, lògicament que no coneixien les ciències. Si es tracta d’un
fet inexplicable actual, què diem? Que encara no coneixem suficientment les
ciències, que encara no han evolucionat prou, més endavant ja ho veurem
explicat. Total, que, el miracle no és mai creïble. El miracle no hi cap en la
nostra mentalitat. No simplement el miracle no hi cap en la nostra mentalitat, sinó una cosa molt més preocupant, tampoc hi
cap la consciència.
Fixeu-vos que en la pregària inicial deia: ...que
els qui ens sentim afeixugats per la nostra consciència, ens vegem alleujats
per la vostra misericòrdia. Si un va a un psicòleg i diu que està afeixugat
per la pròpia consciència, segons quin psicòleg trobi, li dirà“no es preocupi,
jo amb unes quantes sessions li trec el sentiment de culpabilitat”. “Perquè tot
això de la mala consciència, són problemes de quan era petit, o dels perjudicis
de la societat”. Total, que ens han deixat sense consciència, això últim encara
és més greu. Per tant, si Déu parla, si Déu intervé a fora, no l’escoltarem. Si
parla a dintre, tampoc l’escoltarem. Certament, a vegades hi ha qui té una
visió pueril de la religió, que veu miracles per tot arreu; i també fanàtica i
fonamentalista. Hi ha aquest perill. Però exactament amb la mateixa raó podem
dir això de la visió laïcista i cientifista superficial que tenim molts de nosaltres.
També és profundament fonamentalista i que la tenim ficada al cap que impedeix
reconèixer qualsevol intervenció del Senyor; possibilitat exclosa fins abans
que es doni. I això ho hem de pensar...
Una religió que veu signes per tot arreu, li falta
el mateix sentit de profunditat del que agafa la ciència superficialment
tancada en ella mateixa i com explicadora de tot, sense ser conscients dels
seus límits. La ciència sap que no sap, i és molt conscient dels seus
límits. D’això no sols en són conscients tants científics creients, sinó tot científic.
Igualment un creient no té evidències. Un i altre hem d’obrir-nos a
l’admiració i saber conviure amb el misteri de l’existència, amb el no-saber.
Estic llegint un llibre, què ja l’havia llegit fa
anys i us el recomano, que és “Els germans Karamàzov”, de Fiòdor Dostoievski.
En un moment d’aquest llibre, que està fet de mitjans del segle XIX, un monjo
parla a un altre monjo, i diu així: “La ciència mundana, tan crescuda en el
nostre temps, (estem en el segle XIX), ha fet la dissecció dels nostres
llibres sagrats, i després d’una acció implacable no ha deixat res en peu”. (I
no sols dels llibres sagrats, diríem nosaltres, sinó de la persona humana, del
misteri de cada dia). I continua dient el text: “Però tot fent la dissecció
de les parts, ha perdut la vista de la totalitat”. I continua més endavant.”Perquè
aquells que han renegat del Crist i es revolten contra Ell, aquests mateixos en
el fons segueixen essent imatges del Crist, perquè ni la seva saviesa ni les
seves passions no han sabut crear un altre model d’home, superior al que ens
indicà Crist... Les temptatives en aquest sentit no són més que monstruositats”.
I aquí hi ha la grandesa: el model d’home que Jesús presenta i que Jesús és, Ell el fa possible en nosaltres.
És el que deia Sant Pau a la segona lectura: Els
jueus demanen miracles, els grecs saviesa, però nosaltres prediquem un Messies
crucificat, que és un escàndol per als jueus, i per els altres un absurd. Però
Crist no entra en l’ànima humana com una idea. No el troben a Crist, Crist
ens troba. Crist no l’esculls, Crist truca a la porta i entra, Crist intervé. I
quan intervé en la teva vida la canvia i ho capgira tot, com els venedors del
temple.
DIUMENGE III DE QUARESMA – B –
11 de març de 2012
(Ex 20,1-17; Salm 18; 1Co 1,22-25;
Jn 2,13-2
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada