APLEGAR ELS FILLS DISPERSOS
Avui és la Mare de Déu de Montserrat. La imatge de la Mare de Déu porta una
bola a la mà. A la seva falda, hi seu el nen Jesús. Però us heu
fixat mai què porta el nen a la mà? Doncs, hi té una pinya. Crida una mica l'atenció. En
català, “anar
a pinyes”
o “acabar
a pinyes”
o “pegar
una pinya” són expressions que volen dir acabar a bufetades.És tot un llenguatge de baralla. Certament és
una descripció, per desgràcia, bastant realista, entre les nacions d’avui dia, en què es va a pinyes. També entre els
pobles mateixos anem a pinyes uns contra els altres, moltes vegades no
físicament, o bé en el si de les famíliesi, fins i tot,dins l'Església anem a pinyes…
No crec, però, que sigui el sentit del que porta el
nen Jesús a les mans. No crec pas que el nen Jesús vulgui tirar-nos la
pinya al cap. Per què li han posat, doncs,aquest fruit a la mà? Aquí ens
hauríem de remetre a
una altra expressió catalana, que és “fer pinya”. Fer pinya és retrobar-se, fer comunitat, fer grup... estar tots junts. Aquest és el sentit del
perquè porta la pinya a la mà el nen Jesús.
Si un dia aneu al monestir de Poblet i
resseguiu
les escultures i els relleus que hi ha per tot
arreu, veureu que allà on la comunitat es
retroba, com a signe hi ha una pinya: a la sala capitular, al refetor, al
dormitori… A
tots els llocs que han estat ideats per retrobar-se, la imatge que hi
apareix és una pinya, que implica, com
he dit, fer grup, fer comunitat, fer
fraternitat.
Aquesta és la imatge que porta el nen
Jesús a la mà. La bola vol dir el món. La pinya és fer pinya, fer grup, fer
comunitat.
Això que diem de la pinya és justament el que llegim al llibre dels Fets dels Apòstols. Què
fan els deixebles? Doncs, fer pinya:es reuneixen en aquesta sala tan
històrica que encara avui dia es conserva, la sala alta que hi ha a Jerusalem.
Jerusalem deixa de tenir un centre en el seu temple: el centre passa a aquest lloc petit on es
reuneixen els deixebles amb les dones i els parents de Jesús, amb Maria, la seva mare, per pregar, per fer pinya.
Jesús, el primer que fa en el seu ministeri és fer pinya, fer grup, fer
comunitat.
Fixeu-vos que és el primer que fa Maria
quan porta Jesús en el ventre. Va a buscar a la seva parenta Elisabet, per fer
pinya amb ella, per ajudar-la. Ésben bonica la imatge. Què és el que uneix a
Maria i a Elisabet? No simplement els lligams de sang, sinó, sobretot, Jesús.
Jesús és aquell que mou Maria. Jesús és aquell pel qual salta Joan. Jesús és aquell pel qual Maria
enalteix el
Senyor i és aquell pel qual Elisabet dóna gràcies per estar amb la mare del
seu Senyor. Fixeu-vos que la imatge és bonica perquè és a l'inici de l'evangeli de sant Lluc:
“el nen ha
saltat d'entusiasme dins les meves entranyes quan ha sentit la teva veu.”Això que
trobem a l’inici de l’evangeli és molt semblant al capítol 24 de Lluc, al final, quan els
deixebles d'Emaús, després de fer el camí amb Jesús, sense saber
que és ell, quan el
reconeixen diuen: “No
és veritat que el nostre cor s'abrusava dins nostre, (saltava d'entusiasme dins
nostre, podríem dir) quan ens obria el sentit de l’Escriptura?” Que és el que realment fa pinya? Què
és el que realment fa comunitat? Jesús. I no simplement un Jesús teòric, sinó Jesús que fa saltar dintre de nosaltres un
aspecte que no sabíem ni tan sols que hi fos. Jesús fa abrandar el nostre cor, que és el que feia que
els deixebles estiguessin junts i que, malgrat totes les dificultats, la comunitat cristiana
tirés endavant, amb entusiasme, perquè la força de Jesucrist està al nostre
interior.
Jesús no simplement ens cohesiona com a
comunitat sinó que ens fa instruments de pau, de reconciliació, d'unitat
entremig del món. Aquesta és la finalitat per la qual va fundar la seva
família, per fer aquesta pinya entre ells i, a partir d'ells, en el món.
Homilia
festa Mare de Déu de Montserrat
Fra Jacint Duran
27 d'abril de 2022
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada