Fa 500 anys del naixement de Santa
Teresa de Jesús. Fou i és una gran mestra de pregària. Tot donant pautes per
pregar, en un dels seus escrits aconsella mirar Jesús que et mira, com ella
escriu: “Mira que te mira”. I hi afegeix dos adverbis per dir com mira Jesús:
“amorosa y humildemente”. Aquests dos adverbis marquen allò específic cristià.
Sentir-se mirat és una experiència profundament humana. Ens sentim davant d’algú,
davant d’una mirada que ens pregunta, que ens demana raó del que fem i del per què
ho fem. Que ens urgeix a donar resposta davant d’aquesta mirada que interroga.
Aquesta mirada ens exigeix respondre dels nostres actes, o sigui,
etimològicament parlant: a ser responsables, a respondre dels nostres actes. La
dificultat és diferenciar les mirades, les veus que es confonen dins nostre.
Però, com hem dit, Santa Teresa, de la
mirada de Jesús que “mira que te mira”, hi afegeix dos adverbis: “amorosa y
humildemente”. Aquests dos adverbis fan
referència a una experiència cabdal per a la santa i, a la vegada, assenyalen
Jesús, que és allò específic cristià. Quan Santa Teresa ja portava temps de
vida religiosa però “andaba mi alma cansada y, aunque quería, no la dejaban
descansar las ruínes costumbres que tenía”, un dia va entrar a l’oratori i va
veure una imatge de Jesús molt nafrat. En veure-la, diu la santa: “Fué tanto lo
que sentí... que el corazón se me partía, y arrojéme cabe Él con grandísimo
derramamiento de lágrimas...”. És, doncs, aquesta mirada del Crist de la passió
la que la va commoure i la portà al canvi de vida. Com l’Apòstol Sant Pere qui,
després d’haver negat el Senyor per tercera vegada, diu l’Evangeli de Lluc: “A
l’instant, mentre encara parlava, va cantar el gall. Llavors el Senyor va girar-se
i mirà Pere; i Pere recordà les paraules del Senyor... I així que va ser fora,
va plorar amargament”. I certament que aquesta mirada de Jesús ens fa
responsables dels nostres actes. Ens demana una resposta. Però, a la vegada,
ens mira “amorosa y humildemente”.
Mirada “amorosa” perquè Ell és allí
per mi. Com diu l’Apòstol Pau: “Ja no sóc jo que visc, és Crist que viu en mi.
La vida que ara visc la visc gràcies a la fe en el Fill de Déu, que em va
estimar i es va entregar ell mateix per mi”. O com llegim a l’Evangeli de Joan:
“Déu ha estimat tant el món que ha donat el seu Fill, no per condemnar-lo, sinó
per salvar el món gràcies a Ell”. O Sant Pau als Romans: “Res no ens podrà
separar de l’amor de Déu que s’ha manifestat en Jesucrist, Senyor nostre”.
“Nos mira amorosa”, diu Santa Teresa,
i continua “y humildemente”. Aquesta mirada humil de Déu és el més sorprenent i
remet a la mirada de Jesús en la passió. No és una mirada recriminadora, però
sí que et demana una resposta. Et posa davant la teva responsabilitat. I això perquè
és la mirada d’Algú que t’estima i vol que no et justifiquis, sinó que entris
en la veritat. La mirada d’algú “que és de condició divina”, la mirada de Déu.
Foc devorador, però humil. La d’un condemnat a mort. D’algú que “ha acceptat la
mort i una mort de creu”.
La pregària que la litúrgia ens posa
als llavis ens fa dir que Déu “per donar-nos un model d’humilitat, ha volgut
que el nostre salvador es fes home i morís en la creu”. Les paraules humilitat
i humà tenen la mateixa arrel. Les dues provenen d’humus: terra. L’home és terra, prové de la terra. Ser humil és tocar
de peus a terra. Déu s’ha fet home per donar-nos el model del que és ser home,
per tocar de peus a terra. Déu, en Jesús, ha recorregut tots els límits del que
és ser humà perquè hi habitem. Fins ha assumit la por, el no saber, la
impotència, la petitesa. I en aquests nius hi ha posat la seva divinitat.
Perquè tant humà com és Jesús, només ho podia ser Déu. I l’home només pot ser
humà si accepta que no essent Déu s’obre a Déu com la seva pàtria enyorada i
desitjada.
“Mira que te mira amorosa y humildemente”. Fixem la
nostra mirada en la seva i seguim-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada